2012. február 29., szerda

Krém ekcémás bőrre



Korábban egy nagyon egyszerű, vizet nem tartalmazó kenőcsöt szoktunk erre a célra használni, az is nagyon jól bevált. Ehhez sáfrányos szeklice olajat melegítettem vízfürdőben, majd a tűzről lehúzva felolvasztottam benne sheavajat, kíméletesen kevergetve, neem olajat öntöttem hozzá, és miután kézmelegre hűlt, tégelybe töltöttem, és elkevertem benne pár csepp levendula illóolajat is.
(Egyébként az ekcéma kezelésére a sima, finomítatlan sheavaj önmagában is megfelelő gyógykenőcs, az érintett, nedves bőrbe masszírozva.)
Néhány nap alatt gyönyörűen begyógyította az akkor három éves fiam karjain (a C vitamin rágótabletta adalékanyagaitól) kialakult tenyérnyi, vérző, sebes ekcémás foltokat.
Viszont a zsíros kenőcsöt huzamosabb ideig csak nedves bőrre kenve ajánlott használni, (pl. fürdés után) mert úgy a bőrön keveredik a vízből és a zsírból emulzió. Ha száraz bőrre kenjük, hosszú távon vízhiányossá, vastaggá és repedezetté válik a bőr.

Most egy emulziót készítettem ezekből az alapanyagokból, több illóolajjal kiegészítve, hogy egyszerűbb legyen az alkalmazása akár naponta többször is. (Tartalmaz neem olajt is, annak hatékony sebgyógyító volta miatt, de csak keveset, amely így, az illóolajokkal együtt kellemes illatú krémet eredményezett). Ez szintén egy kisfiúnak készült, akinek a bőrén a tél végére több helyen száraz, megvastagodott, ekcémaszerű foltok alakultak ki.

Recept:

I. zsírfázis, az olajok, amiket vízfürdőben melegítünk:
Sáfrányos szeklice olaj 2,5 g
Kókuszolaj 1,5 g
Neem olaj 1 g
Cetilalkohol 0,5 g
Emulsan (emulgátor) 1 g

II. zsírfázis, a hőérzékeny olajok, zsírok:
Sheavaj 1 g

III. vízfázis, melegítendő:
Desztillált víz 19 g
Glicerin 2 g

IV. fázis, hőérzékeny hatóanyagok, a kihűlt emulzióhoz keverendők egyenként:
E vitamin, 1 db 400 mg-os kapszula tartalma
Panthenol 0,5 g
Rokonsal tartósítószer 6 csepp
Tejsav 3 csepp
Szt. Lukás gyógyolaj* 5 csepp
Levendula bioillóolaj 4 csepp
Pálmarózsa bioillóolaj 3 csepp

(* levendula, menta, és zsálya illóolajak, körömvirág és cickafark tinktúrák keveréke)

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Sziasztok! A cosmio-fórumról találtam ide hozzátok. Nagyon tetszik ez az oldal is. 7 hónapos a kislányom, és egyelőre még nem jöttem rá, mi váltotta ki, de ekcéma-szerű bőrelváltozásai vannak a könyökénél, térdénél, és a szemöldöke között a homlokán (kb. 5 ft-osnyi terület). Mit ajánlanátok ilyen pici babánál, mit használjak? Elég csak önmagában a sheavaj, vagy van más is, amivel kezelhetném? A bőrgyógyász által javasolni szokott gyógyszertári kenőcsöket egyelőre kihagynám. Válaszotokat előre is köszönöm. Réka

L. M. Zsuzsi írta...

Kedves Réka, üdv itt! :-)
Én azt gondolom, hogy elég lehet önmagában a sheavaj is, ha fürdés után a kislányodnak a még nedves bőrére kened! De az a babapopsi kenőcs is nagyon jó, ami a Cosmio receptjei között van, a babaápolás kategóriában:
http://cosmio.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=69:babapopsi-balzsam&catid=26:babaapolas&Itemid=145
Nem tudom, van-e gyakorlatod a krémkeverés terén, de egy kenőcs nem olyan nehéz ügy.
Levendula olajból tegyél tele 1-2 cseppet, (az is könnyen elérhető tiszta formában is) mert ez az az olaj, amit csecsemőknél teljes biztonságban lehet használni, akár tisztán is. Én ugyanezt készítettem el tavaly a kisfiam ekcémás (véresen sebes, berepedezett, pikkelyesen száraz) bőrére, és gyönyörűen használt, de én neem olajjal kevertem felerészt a semleges szekliceolajat. Ennek ugyan van egy fokhagymás beütése, (szaga) de a neem, az egy csodálatos gyógyolaj, mint a shea.
És mindenképpen kend ezt is vizes bőrre, hogy a baba bőrén emulzió képződjön, így hosszú távon sem szárítja a bőrt!

Névtelen írta...

Köszönöm a gyors választ. Tulajdonképpen a homlokomra csaptam, mikor írtad a popsikenőcsöt, hiszen azt használjuk. Valamiért viszont nem jutott eszembe azzal bekenni a fejét... :-). Viszont a hétvégén kipróbáltam, és már ez a két nap is látványos javulást hozott! Mégegyszer köszönöm a segítséget! Réka