2014. szeptember 6., szombat

Egy asszony és az illata - 2. rész, amelyben natúrparfümöket tesztelek


Nagyszerű lenne úgy parfümöt keresni, ahogyan Zólyomi Zsolt exkluzív szolgáltatása segíthet hozzá minket, hogy a saját testillatommal harmonizáló illatot, vagy épp a saját testillatot egy szép ruhába öltöztetve, annak egy szép arcát megmutatva kiemelni az ember saját illatát... A legtökéletesebb megoldás, ha valaki kevertet egy parfümöt a saját testillatára komponálva, de ez úgy 3 millió forintnál kezdődik, és azt hiszem, én nem a megfelelő körökbe születtem. :-)

Egyedül az a megoldás marad, hogy egyrészt az ízlésemet veszem alapul, azokat az illatokat keresem, amelyeket szeretek, másrészt pedig az önismeretemre hagyatkozom, megnézem, hogy ki vagyok én, milyen vagyok, és így a saját személyiségem karakterével harmonizáló illatot próbálok keresni. Arról mondjuk fogalmam sincs, hogy milyen a saját illatom, mi illik a testemhez, legfeljebb megérzem magamon, hogy mivé változik át rajtam egy illat, és az legalább számomra szép-e vagy sem. De azt tudom, hogy mit szeretek, hogy az hogy hat rám, hogyan befolyásolja az érzelmeimet, hogyan hangolja át a viselkedésemet, és segít-e ön-azonosabbnak lennem, és jobban funkcionálnom. Egészen biztos, hogy különleges orrom nincs, de az intuícióim talán elég jól működnek.

Először is, nézzünk körül az elérhető természetes parfümök között, hátha találok magamnak valamit.
Magyarországon elég szűk a természetes parfümök felhozatala. Tudtommal csak a Farfalla és az Acorelle kínál kifejezetten bioparfümöket. A L'occitane és az Yves Rocher is természetes parfümként aposztrofálja az illatait, de a honlapon tájékozódva úgy vettem ki az információkból, hogy ez inkább csak nagyrészt természetes alapanyagokat jelent, mindkét helyen utalnak rá, hogy a másképp nem elérhető alapanyagok helyett használnak csak szintetikumot. Nem tudom persze, hogy ez a tartósítószerekre, parabénekre, vagy az illóolajokra is vonatkozik-e, ez egészségügyi szempontból nem mindegy. Mindenesetre megszagoltam, ami felkeltette az érdeklődésemet.

Ide kapcsolódik Zólyomi Zsolt három videója, amelyben parfümválasztáshoz ad fontos tanácsokat:
1. rész
2. rész
3. rész
Érdemes  a Zárórában készült Zólyomi-interjút is megnézni!

Teljesen amatőr vagyok parfümök terén, a továbbiakban nem szakszerű illatleírások következnek, csak a szubjektív benyomásaim, asszociációim.
Először a Farfalla néhány mintájába kóstoltam bele.

Nuvola:
Ez volt a legszimpatikusabb a leírás és a tapasztalat alapján is.
Elsőre, mint mindegyiket, ezt is rendkívül kellemetlennek találtam. Azok a hetvenes évek elejéről származó parfümmintáék jutnak eszembe róla, amelyeket talán a szüleim hoztak Rómából akkoriban. Azoknak az illatait pont ilyen borzongatónak találtam gyerekként, mint ezek a Farfallásak, amikor kifújom az üvegből őket.
Elsőre egy savanykás, fojtó szagot érzek a bőrömön, mondhatnám azt is, hogy szúrósat, légyirtó szagot. Pár perc alatt egészen megváltozik, és illat lesz a szagból. Úgy rémlik, a szintetikus parfümöknél nem volt ilyen nagy különbség az üvegen érezhető, és a később kibontakozó szag között.
Két perc múlva már nem érzek savanyúságot (a neroli fanyarságát kisé igen) de kezd előjönni a nagyon intenzív púderesség, az ilang-ilang, és a vanília. Később az ilang dominál... végül marad az édes, kissé szantálos, vaníliás, finoman beburkoló púderesség. Még később olyan édeskés babahintőpor illatnak érzékelem. Komfort, higiénikus, otthonos biztonságérzet jut eszembe róla. Nem mondanám, hogy nagyon különleges, izgalmas illat, de jó. Szeretem a vaníliát is, ezt érzem ki leginkább a kompozícióból, a családom szerint két órával a azután, hogy feltettem, sütiillatú volt a csuklóm. Talán tényleg van benne valami mandulatejes-sütis, nyugis otthonosság. Az ilang-ilang pedig, ha valódi illóolajból van, jókedvre derít. Ez egy megbízható, jó értelemen véve hétköznapokra való, egyszerű, nem túl rafinált illat. Szerintem inkább középkorú nőknek való, nem annyira fiatalos. Elég tartós egyébként, még 24 óra múlva is éreztem magamon, pedig közben egyszer lezuhanyoztam.

Nerola:
Elsőre szúr, de talán nemcsak az alkohol miatt, a lapulevél nedvének kissé fojtóan szúrós, savanykás illatát érzem. Két perc múlva megjelenik a neroli fanyarkás, kesernyés aromája, és a citromfű, amit nem szeretek. Lassacskán puhul és kerekedik az illat, elkezdi megmutatni a szívjegyet: öt perc után már érzem a neroli mélységét, és az írisz púderességét is. A rózsa bársonyosságát csak tíz perc után kezdem el érezni benne, de úgy tapasztalom, hogy a citromfű végig erősen jelen van, ahogy a domináns narancsvirág kesernyésen-mézes beütése is. Friss, fényes, de nem édes illat, inkább hűvös, nyers, távolságtartó, nyugodt, higgadt. Kissé a citrom héjának kesernyés fehér íze is eszembe jut róla.
Negyed óra alatt bársonyossá válik a bőrön, de hűvös "hidegsárga" marad. Fél órával később enyhén púderesnek érzem, és azt is tapasztalom, hogy nyugtató hatással van rám. A savanyúságát nem bírom megszokni, pedig a narancsirágvizet nagyon szeretem, az sokkal kedvesebb, édeskésebb árnyalatban hozza ezt az aromát, bensőségesebb illata van. Az egészen biztos, hogy ez nem az én illatom, bár szépnek találom, de a sima narancsvirág-illóolaját sokkal szebbnek, mert az "fehér" illat, ez meg "sárga".

Aura:
Azt írják róla: "annak, aki távolságot akar tartani" - hát ez biztos így van, mert engem kifejezetten taszított ez a szag. Nem is bírtam sokáig elviselni magamon, negyed órán belül le kellett mosnom.
Azt is írják :"Friss, könnyű, virágos illat, meleg, zöld, földes alappal (bergamott, édes fű), melyet angyalgyökér, kamilla, tömjén és cirbolya fenyő illatával teljesedik ki." - Ennek ellenére én endkívül megterhelőnek, fojtogatóan nyomasztónak, nehéznek éreztem, fullasztóan misztikusnak, mint ahogy elképzelek egy félhomályos, füstös alagsori szobát egy zavarbaejtően susogó, hidegszemű jósnővel... brr.
Pedig a leírás szerint azt képzeltem, tetszeni fog. A zöldes-földes illatokat nagyon szeretem, az angyalgyökér illatáért odavagyok mióta a Stadelmann féle angyalgyökér olajat használtam, a kamillát is nagyo szeretem, a cirbolyafenyőt is, a tömjén meg csupa pozitív asszocuiációt hív elő egy gyakorló katolikusból :-D ... és mégsem bírtam elviselni.
Először a bergamott csap meg a szagból, kissé gyömbéres beütéssel, aztán jön egy fahéjra, vagy szerecsendióra , vagy nem is tudom, mire emlékeztető hangulat, aztán a fás illatkomponens, a tömjén egyre erősebb, végül az marad meg, a tömjén, de valahogy olyan irritálóan savanykás árnyalatban. Mert a rozmaring illóolaja is olyan például, hogy pár óra múlva egy tömjénszerű illatmaradványt érez az ember a papírcsíkon, de az finom, kedves, balzsamos tömjén.
 Számomra ez nagyon nehéz, fűszeresen fanyar illat, amelynek a fanyarsága jó, de a savanyú nehézsége nem tetszik, összességében a Chemotox-élmény jut eszembe róla.

L'occitane:
Egyik nap elvetődtem a L'occitane boltjába, és bár nehezítő körülményként velem volt egy nagyon távozni akaró, türelmetlen és nyűgös gyermek, de azért néhány illatot elhoztam magamon, illetve kis papírszeletkéken. Eléggé ambivalens tapasztalataim vannak.
A legjobban a Jázmin&Bergamott illat érdekelt. Az igazi jázmin illóolaj mélységét, bensőséges, bódító varázsát nem éreztem benne egyáltalán, legfeljebb valami ahhoz hasonló illatot a jázmin édeskésebb illatösszetevőiből. Egyébként nem rossz az összhatás, főleg, ha nem várom tőle a jázmin-élményt, tulajdonképpen még tetszik is az árnyalata, hogy nem annyira virgonc, inkább erotizáló illat, kicsit, nagyon távolról hasonló érzésem van vele kapcsolatban, mint a L'eau d'Issey-vel, de azért nem estem úgy hanyatt tőle, mint attól annak idején.
Kipróbáltam még a Cherry Blossom parfümöt is, ami a legnépszerűbb illatuk. Ez a barátnőm parfümje, így szóba sem jöhet :-) de tényleg egy nagyon kellemes, kedves, virágos illat, csinos, kicsit púderes, könnyedén sikkes, bármilyen alkalomra, hétköznapra is jól hordható, erősen emlékeztet a Miracle parfümre. Optimista, csevegős, felhőtlen, felszabadult. Jó, jó, de hozzám nem is illik.
A Neroli&Orchidea parfümben, első blikkre és aztán végig, még a többnapos tesztercsíkon is abszolút pirosmandarint érzem dominálni. Nagyon kellemes, vidám egy illat ez, de talán túl vidám is. Mintha a Farfallás Nerola a narancsvirág egy túlsavanyú, ez meg egy túlédes változata lenne, pedig a tiszta narancsvirágillatban is épp azt a kicsit dohos, animális ízt szeretem, amit a jázminban is, de ezekben a kompozíciókban ennek nyomát sem érzem, sajnos.
A Peony bársonyos rózsássága nagyon nemes, és elegáns, nőies illat, de ez sem az én világom, bár igen szépnek találtam.
A Magnolia&Fekete szeder volt a legérdekesebb, legsejtelmesebb az illatok közül, de az volt a benyomásom, hogy ezt annyira egy kreolbőrű, hosszú, fekete hajú divatos kis csinibabán tudom elképzelni, hogy eszembe sem jutna ilyent hordani. Volt benne valami kis fülledtség, vagy nem is tudom, nekem távoli.
A legjobban az összes közül egy férfi vagy uniszex illat tetszett, a Mer&Mistral. Ez a világoskék lé valóban egy aquás, friss, kedves finomság, ami szemernyit sem édes, de nem is fanyar, nagyon kellemes illat. Persze nem tudok elvonatkoztatni attól, amit Zólyomi Zsolt mondott egy videóban, hogy ezt a vízillatot nem lehet másképp előállítani, csak szintetikusan... hát nem tudom. Ez a parfüm állítólag fenyő, ciprus, rozmaring, cédrus, borostyán, és pézsma jegyeket hordoz, meg citrusokat, de én ezt nem érzem benne, őszintén szólva. Talán a pézsmát, nagyon enyhén, de leginkább ezt a vizes-szeles hangulatot. A bőrömön mindenesetre jó illata volt, egyáltalán nem férfias.

Egyébként nagyon érdekelne még a Zöld tea & Keserű narancs nevű parfüm illata is, illetve a lehetségesen uniszex illatok közül a Baux EDT mert az összetétele nagyon felcsigáz (tonkabab, tömjén, ciprus, vanília), illetve kiváncsi vagyok még a levendulás férfiparfümre is, mert a levendulát mindenhogyan nagyon szeretem, fás környezeten is.

Yves Rocher:
Itt egyetlen parfümöt próbáltam csak ki, a Jasmin Tendre nevűt, de végtelenül, émelyítően édesnek éreztem, a többire már nem is voltam kiváncsi.

Egyszer az L'Erbolrario és az Acorelle parfümöket is meg szeretném szagolni, de őszintén szólva, az utóbbiak közűl  egyik sem keltette fel az érdeklődésemet egyelőre, talán csak a White Orchid tűnik érdekesnek az információk alapján, de én azt hiszem, valami másra vágyom, egy kicsit komplexebb dologra, és nem köztük van az én illatom.

Azt hiszem, még nem találtam meg, amit keresek, igaz a fent említettek közül a Farfallás Nuvola-t, és a L'Occitane Jázmin&Bergamottját is tudnám hordani, de nem volt ez az igazi AHA-élmény, nem éreztem magam eléggé lenyűgözve egyiktől sem annyira, hogy 15000 forintot kifizessek érte.
Tovább keresek... folyt. köv.


Nektek van kedvenc natúr parfümötök? Melyik az?

(kép innen)

Nincsenek megjegyzések: